Burlesque

 

I dag har jeg vært hos en av Norges dyktigeste fotografer Knut Hoftun Knudsen.

Til jul fikk jeg sexy undertøy av min kjære 😉 Korsett med strømpeholder og greier 😉 Hun har en liten forkjærlighet for sexy undertøy 😉 hihi… Så jeg tenkte at jeg skulle overraske henne med noen proffe bilder  i nemlig dette undertøyet 😉 Da jeg kom fram til studioet tok Knut frem en gammel stumtjener med flosshatt og boa på 😉 Det var da ideen kom!  BURLESQUE!!! Dette var jo helt sinnsykt kult! Jeg elsker gammeldags inspirert stil. Og burlesk stilen er jo knall tøff 🙂

Bildene av meg kommer senere 🙂

 


HVA ER BURLESK???

Jeg hentet info fra Wikipedia 🙂

Burlesk er opprinnelig en betegnelse på en grovkornet komedie, ofte et såkalt satyrpill. Burlesk kan også brukes om andre kulturuttrykk som karikerer og imiterer noe på en latterlig og avslørende måte, særlig innen litteratur og musikk og gjerne i form av komiske opptrinn. Showene var en kombinasjon av satire, performance-kunst og voksenunderholdning.I dag brukes ordet mest som adjektivnorsk med betydningene «overdrevent komisk», «løssluppen» eller «fantastisk». Ordet burlesque betyr egentlig opp-ned, og sjangeren handler ofte om å snu sosiale normer på hodet.

Burlesk eller burlesque er også navnet på en seksuelt utfordrende revysjanger i USA. Slike burlesker oppstod rundt 1850-tallet som et grovere motstykke til de tradisjonelle vaudeville og varieté-showene. Burleskene fortsatte inn på 1900-tallet og slo igjennom tidlig på dette århundret. Det hadde stjerner som Josephine Baker og Mae West. Den mest kjente moderne burleskdanseren er Dita von Teese, som har vært ansvarlig for påkostede forestillinger, hvor hun for eksempel danser i et stort martiniglass. Burlesken har seinere utviklet seg til blant annet striptease og grovere stand-up-komikk. Til forskjell fra striptease blir burleskdans preget av mye moro og referanser til gammel vaudeville. Burleskdansere er ikke fullstendig nakne, men tildekker brystvorter samt underliv. Genren er imidlertid sterkt seksualisert. Sjangeren har imidlertid opplevd en oppblomstring fra midten av 1990-årene.

I sin moderne form er burlesk en kombinasjon av show, dans og striptease. Betegnelsen er da ofte Neo-Burlesque (»nyburlesk»).

Selve ordet burlesk kommer via det franske burlesque og italienske burlesco fra det italienske ordet burla som betyr «spøk».


Vår alles kjære Queen of Burlesque Dita Von Teese

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg